Saturday, December 1, 2007

كان يا ما كان


ربنا أكرمني بطفولة أكثر من رائعة في حضن بحر العريش ..الحضانة اللي كنت فيها كانت مواجهة للبحر..في الحضانة كانوا بيعرضوا لنا أفلام جميلة ويطلعونا رحلات قمة في البهجة..كان في الحضانة حوش واسع مليان مراجيح..كنت دايما العب وانا باتخيل نفسي في رحلة بحرية وتقع المركب في ايد قرصان..كنت متاثر بابريق الشاي..في الحضانة كان فيه باستمرار حفلات..وكنت باغني فيها انا واصحابي..زمن جميل ولى لكن ابدا عمره ما راح من روحي وخيالي..عندي يقين ان كل الاوقات العذبة اللي عشناها واتحفرت في قلوبنا وذاكرتنا آية من آيات ربنا سبحانه وتعالى..لانها عينات من البراءة والجمال اللي من غير حدود الموجودين في جنة الخلد..وبالتالى القلب والروح كل ما يرجعوا ورا خلف الذكريات على طول يطيروا لفوق باتجاه الامل في رحمة الله والجمال اللي عنده سبحانه ..الجمال الحقيقي اللي مش هيتحول لذكرى تسبب ألم وشجن أكتر ما تسبب سعادة ..الجمال الواسع الرحيب اللي مش بيخلص ولا يتغير ولا يقتله التعود والملل..حالة سحر بلا حدود..وكمان باحس ان الحنين اللي بيجرف قلوبنا لزمن البراءة ليس الا تجلي من تجليات الحنين لزمن الجنة اللي نزلنا منها مع آدم وحوا..وبكده تبقى المسألة مسألة عودة..نسأل الله العودة بسلام..مش بس لزمن برائتنا واحنا صغار..لكن لزمن برائتنا الأول ..
في الجنة
************
اللهم صل على محمد ..وعلى آل محمد ..وأصحاب محمد ..وألحقنا بهم ياربنا في مستقر رحمتك ومعرض جمالك المفتوح الواسع
خاب من خسر
اللهم اجعلنا من الفائزين

3 comments:

محمد عبد المنعم said...

طبعا زمن البراءة و الجمال هو رمز للجنـّة بدليل القرآن
لأن الولدان المخلدين الذين يطوفون على أهل الجنة بأكواب و أبارق و كأس من معين
و وصفوا كذلك بأنهم غلمان كأنهم لؤلؤ مكنون

فعلا ... الطفولة متعة ... لما فيها من براءة و جمال و صفاء

و لكن
كل مرحلة حياتية و لها أهميتها في دورة حياة الإنسان كخليفة في الأرض

لأنها هي وظيفته التي خلق من أجلها بنص القرآن

و نحن الآن مطالبون بذلك ... و هي أهم هدف لنا ... لأن الغاية أكبر من تحمل بعض المصاعب و ترك بعض المتع

فلقد وصف الله الدنيا بأنها متاع قليل
وأن الآخرة هي دار القرار

---

المهم إنت عامل إيه؟
:)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

صباح الخير

ربما طفولتك الجميلة هى سر شخصيتك المتزنة الآن

دائما اسمع عنك من مدونة داليا زيادة
اتمنالك الرجاحه والتوفيق والسعادة

ورضا الله اولا واخيرا

تحياتى